top of page
Vyhledat
Obrázek autoraMilan Svašek

Hodnotíme rok 2024 a vyhlížíme 2025

V prognóze pro nyní končící rok 2024 jsme zmiňovali řadu rizik, se kterými se firmy budou potýkat a bude to ohrožovat jejich přežití nejen na e-commerce trhu.

Naneštěstí závěry byly pravdivé a vlivy, jako masivní intervence zahraničních e-shopů na český trh, byly nakonec tak zásadní, že se z nich řada byznysů letos nevzpamatovala a část bude v kritickém ohrožení i v roce následujícím.


Pojďme se podívat na hlavní faktory, které budou rozhodovat o úspěchu nejen v roce 2025, ale i v letech následujících.


Data jsou pryč


Dlouhodobě tlačená mantra většiny online marketingových specialistů je, že internetová reklama je exaktní věda. Jinak řečeno: stačí jen dobře vše naměřit a peníze přijdou samy. Nejen že je tento pohled chybný, protože vynecháváme neznámé proměnné (a jednou z těch zásadních, ještě o ní bude řeč, je konkurence), ale hlavně je vázaný na extrémně kvalitní data, která ale často nemáme a momentálně už ani mít nebudeme.


Jak tedy něco modelovat, když nemáte z čeho? Racionálně. Pro řadu online datových analytiků je pohled na markeťáky z období před "internetem" něco jako období temna, kdy se výsledky věštily z křišťálové koule. Pravdou ale je, že data se měřila vždy a výsadou těch nejlepších bylo umění číst mezi řádky a odhadovat i výsledky, které má konkurence a kam by se mohla ubírat. Umět číst trh nejen z dat vlastních, ale hlavně z dat všeobecných. Pokud nadále lpíte na metodě, kdy z A plyne výhradně B a přes to nejede vlak, už letos jste pravděpodobně zjistili, že vám to nevychází a v následujících letech se situace ještě více zkomplikuje a ztratíte pozici na trhu.


Reklamou vůči konkurenci


Trh je nasycen. Možná máte krajně unikátní technický obor, kde to ještě tolik neplatí, ale reálně vstup zahraničních e-shopů na český trh je jen důsledek extrémního převisu nabídky nad poptávkou v celém světě. Otázkou není a nebude "neprodáváme, protože děláme něco špatně", ale "neprodáváme, protože konkurence dělá něco lépe".


A tím lépe mohou být i výhody, na které momentálně v byznysu nedosáhnete. O to větší důraz je třeba klást na funkční prvky, ve kterých konkurovat lze. Jen málokdo je schopen v nákladu na reklamu či ceně za produkt konkurovat Allegru či Temu, potažmo v logistice zboží hráčům jako Hornbach či Lidl. A tito hráči se na českém trhu čím dál silněji roztahují. 


Naštěstí jejich marketingové strategie nejsou moc silné, v řadě případů, které evidujeme, operují z pozice síly, což není příliš ekonomické. A hlavně neznají většinou specifika cílové skupiny, například českou mentalitu. Výsledkem jsou vysoké akciové propady Allegra, které byly zaznamenány trhem, potažmo sekundárně i výrazným růstem ceny reklamy. Každopádně otázkou je, jestli Allegro bolí natolik ztráty desítek, stovek či i více milionů korun tolik, jako běžného provozovala českého e-shopu.


Každopádně jestli nyní vaše nejlepší strategie pustit "smart" kampaň a čekat, že to nějak dopadne, tak jste dávno přišli o všechny trumfy. Respektive jste ukázali, že žádné nemáte a ani je mít nechcete.


Nevěřte na zázraky


Není vše zlato, co se třpytí. Jsem obrovský milovník pořekadel, protože výhradně oceňuji jejich pravdivou nadčasovost. Jedním z velkých ukazatelů toho, že se nějaké firmě přestává dařit, je frekvence s jakou o sobě začne hovořit. A čím horší je situace, tím velkolepější prohlášení. 


Jestli jste konfrontování s tím, že "toto je jistota", "zde leží budoucnost", zbystřete dvakrát. Prozatím se většina platforem považované za spásu byznysů, jako influenceři, affiliate, CSS programy a do budoucna i AI, ukázaly jako nástroje veskrze byznysově nepříliš funkční.


Buďte v roce 2025 realisti a respektujte zákony trhu, snažte se co nejvíce eliminovat rizika a každý krok a hlavně investici do reklamy třikrát přehodnoťte. Pomáhá daný geniální nástroj vylepšit vaši pozici na trhu, nebo jen na vás paraziticky vydělává ve prospěch provozovatele? A řešíte v rámci svého marketingu progres v následujících letech, nebo se všichni kolem snaží jen udržet status quo?


Z naší vlastní strany bychom k tomu řekli tolik: nikdy jsme neměli tolik poptávek na služby, jako v letošním roce, ale ani nikdy jsme jich tolik neodmítali, protože my v OlforWeb nestavíme na planých slibech. Pokud k nám klient přichází s vágní představou: chtěl bych podnikat/chtěli bychom opět miliony měsíčního zisku jako dřív a vy to nějak (a rychle) zařiďte jste přece experti, raději se omluvíme.


Pokud klient apeluje na řešení, které jsou otestována jako nefunkční, distancujeme se od nich. Vážíme se naší pozice na trhu, nemluvíme o ní, ačkoliv jsme si vědomi naší dominance v Olomouckém kraji, nesdílíme know-how, nechlubíme se tím, kolik naší klienti letos vydělali, je to jejich věc, ne naše, ale jsme rádi za důvěru, kterou v nás mají a těší nás, že můžeme jejich i náš byznys posouvat rok od roku dál. A to i v roce 2025, který bude neméně obtížný jako byl ten letošní.

 

9 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše

コメント


コメント機能がオフになっています。
bottom of page